Confidențialitatea pe internet și activitatea online securizată au fost întotdeauna importante, indiferent dacă ne referim la anul 2007 sau 2021. Poate vă întrebați care este diferența între acești ani? Răspunsul este: amenințările online, atacurile cibernetice și breșele de date au crescut de 10 ori. Prin urmare, puteți constata cu ochiul liber că nu este un număr bun și nici un moment bun pentru a naviga online fără măsuri de securitate.
Confidențialitatea a devenit o preocupare din ce în ce mai mare în ultima vreme. Companiile monitorizează comportamentul dvs. pe site-urile web pentru a vă prezenta reclame relevante, ceea ce face să fie obligatorie pentru dvs. o conexiune online criptată. Nu numai companiile, ci și guvernele monitorizează fiecare mișcare pe care o faceți pentru a prevedea comportamentul dumneavoastră și pentru a asigura un control mai bun. Să nu uităm de infractorii cibernetici care sunt „înfometați” și încântați să fure datele personale pentru scopurile lor necurate!
Ce este confidențialitatea datelor?
Confidențialitatea datelor este legată de modul în care informațiile sau datele ar trebui tratate în funcție de importanța lor relativă. De exemplu, în timpul unei prezentări, s-ar putea să nu vă deranjeze să vă spuneți numele unui străin, dar există alte informații pe care nu le veți dezvălui, cel puțin până când nu vă veți familiariza mai bine cu persoana respectivă. Cu toate acestea, la deschiderea unui nou cont bancar, este posibil să vi se ceară să furnizați o mulțime de informații personale, în afară de numele dumneavoastră.
În era digitală, aplicăm de obicei conceptul de confidențialitate a datelor pentru informatiile personale esențiale, cunoscute sub numele de PII (informații personale de identificare) și PHI (informații personale de sănătate). Acestea pot include dosare medicale și de sănătate, numere de asigurări sociale, date financiare, inclusiv numere de conturi bancare și de carduri de credit. Chiar și cele de bază, sunt totuși confidențiale, cum ar fi numele complet, adresa sau data nașterii.
Cu toate acestea, pentru o companie, confidențialitatea datelor merge dincolo de informațiile personale ale clienților și angajaților săi. Aceasta cuprinde, de asemenea, informațiile care ajută compania să funcționeze, fie că este vorba de date de cercetare și dezvoltare brevetate sau de informații financiare care arată cum își cheltuiește și investește banii!
De ce este importantă confidențialitatea datelor?
Atunci când date care ar trebui să fie păstrate sub protecție ajung pe mâini greșite, se pot întâmpla lucruri rele. De exemplu, o breșă de securitate a datelor într-o agenție guvernamentală poate transfera informații strict secrete în posesia unei țări inamice. O breșă de securitate într-o companie poate lăsa datele de proprietate intelectuală în mâinile concurenților. Breșele de securitate din școli pot pune informațiile personale ale elevilor în mâinile unor infractori care se pot angaja în furtul de identitate. Breșele de date dintr-un spital sau cabinet medical pot pune informațiile medicale protejate în mâinile unor persoane care ar putea abuza de ele.
Care sunt câteva dintre problemele comune legate de confidențialitatea datelor?
Problemele de confidențialitate legate de internet sunt foarte variate, de la informațiile pe care nu vă deranjează să le comunicați (cum ar fi un cont public pe rețelele de socializare) până la compromiterea confidențialității, cum ar fi anunțurile publicitare selective, și, de asemenea, situațiile jenante în public sau abuzurile care vă pot afecta viața personală (probleme profesionale sau financiare). În cele ce urmează, veți afla și poate chiar recunoaște unele dintre cele mai frecvente probleme legate de confidențialitatea datelor!
1. Monitorizarea utilizatorului de către motoarele de căutare
Motoarele de căutare vor înregistra nu numai ceea ce ați căutat, ci și site-urile pe care le-ați vizitat ulterior. În plus, în cazul în care furnizorii de motoare de căutare produc și browserul (Google Chrome, Firefox, Internet Explorer etc.), aceștia vor avea istoricul de navigare, indiferent dacă ați efectuat sau nu căutări pentru site-ul respectiv. Ce pot colecta motoarele de căutare:
- istoricul de căutare
- cookies
- adrese IP
- istoricul click-urilor
În general, aceste informații pot fi utilizate pentru analiză. De exemplu: crearea unui profil de client pe baza preferințelor în materie de cumpărături, navigare și social media.
2. Obținerea de date din social media
Vă amintiți de Scandalul Cambridge Analytica, unde datele au fost folosite pentru a manipula alegătorii? Expresia „doxing” este folosită pentru a defini publicarea de informații anterior confidențiale. Datorită acestuia și a unei serii de scandaluri, confidențialitatea în rețelele sociale a ajuns în centrul atenției în ultimii ani. Victimele acestor breșe de date nu sunt vinovate, dar totuși, există o zicere atunci când vine vorba de rețelele de socializare: Nu spuneți online ceva ce nu ați dori să fie transmis părinților sau angajatorului dumneavoastră!
3. Monitorizarea online cu ajutorul modulelor cookie
În general, cookie-urile sunt inofensive. Acestea sunt, în principiu, un cod care oferă informații site-ului web despre istoricul de navigare, ceea ce îl poate ajuta să își amintească mai târziu de utilizator:
- accesările
- identificările
- setările publicitare
- setările de preferințe
- setările de limbă
Atunci când sunt implicați terți furnizori de publicitate, cookie-urile pot deveni o problemă. Atunci când vă aflați pe un site web, browserul dvs. a colectat informații din diverse surse care determină ce reclame sunt afișate. Ați devenit un profil, chiar dacă acesta este văzut doar de niște roboți.
4. Aplicațiile mobile și confidențialitatea
- Un deținător de smartphone folosește în medie 9 aplicații pe zi și 30 pe lună. Aplicațiile ne fac viața mai ușoară, însă știu multe despre noi
- Majoritatea aplicațiilor solicită detalii despre locație, nume de utilizator și adrese de e-mail. La următorul nivel de informații solicitate apare, de obicei, „permisiunea riscantă”. Pentru o mai bună înțelegere, există unele informații care ar putea fi riscante dacă ar cădea în mâini greșite (de exemplu, accesul la microfon/recorder, la contacte și la camera foto a telefonului).
- De aceea, înainte de a acorda aceste permisiuni și informații, trebuie să vă gândiți dacă aveți încredere în furnizorul aplicației pentru a deține aceste informații sau nu. Dacă aveți neclarități, puteți refuza accesul, imediat sau în setările aplicației.
5. Furtul de identitate
Aceasta a fost o infracțiune cu mult înainte ca internetul să existe, dar noua tehnologie a deschis noi oportunități pentru hoți. Furtul de identitate online are loc atunci când cineva folosește datele dumneavoastră de identificare personală pentru a comite o fraudă. Aceste informații pot fi detalii despre un cont bancar, un permis de conducere, numere de identificare fiscală sau orice altceva necesar pentru a pretinde că este o altă persoană online. În cel mai rău caz, datele dvs. ar putea fi vândute pe dark web.
Cum vă pot fi furate datele?
- Prin phishing: autorii amenințărilor se prezintă ca fiind persoane de contact onorabile, cum ar fi instituții bancare, pentru a vă convinge să oferiți informații confidențiale sau să deschideți atașamente malițioase.
- Prin malware: un software periculos care poate accesa sistemul de operare de pe computerul dumneavoastră.
- Prin pharming: sustragerea de date cu ajutorul unui virus, fără ca victima să fie conștientă, adesea prin intermediul unui site web fals.
- Din telefoanele și computerele abandonate: înainte de a vinde sau de a renunța la orice dispozitiv, asigurați-vă că este complet „curat”.
Recomandări profesionale pentru a vă securiza activitatea online
1. Utilizați setările DNT
De obicei, setările DNT („do not track”) se află pe browserele dvs. online. Atunci când îl activați în navigarea dvs. (fie că este vorba de Chrome, Opera sau orice alt browser), le spuneți partenerilor terți și site-urilor web că nu doriți să fiți urmărit.
2. Utilizați extensiile de browser care blochează cookie-urile
Aceste extensii de browser care blochează cookie-urile vor ajuta la menținerea în dificultate a urmăririi și mai ales a colectării de informații de către terți.
3. Limitați opțunile de monitorizare a aplicațiilor
După cum am spus mai devreme, aplicațiile au acces la o mulțime de informații despre utilizator. Modul în care se poate preveni acest lucru este prin accesarea setărilor aplicației (fie în aplicație, fie în setările telefonului) și limitarea opțunilor de monitorizare a informațiilor de către aplicație, inclusiv a locației.
4. Revizuiți cu atenție politica de confidențialitate
Greșeala frecventă care se poate face atunci când navigați online este de a da pur și simplu clic pe opțiunea „de acord” privind acordurile de utilizare și politicile de confidențialitate, fără a le citi. Data viitoare, încercați să aruncați o privire la orice document înainte de a da click pe „accept” sau „agree”. Dacă nu aveți timp să o citiți, căutați ce le cere aplicația sau site-ul respectiv utilizatorilor săi și dacă vă simțiți confortabil cu informațiile pe care le rețin despre utilizatori.
5. Utilizați un VPN atunci când accesați internetul
Un VPN (o rețea privată virtuală) vă conduce activitatea online printr-un tunel virtual criptat. În acest fel, vă păstrați adresa IP și locația secretă față de site-urile pe care le vizitați, vă protejează împotriva factorilor de amenințare și, uneori, vă poate oferi acces la unele site-uri și servicii care nu sunt disponibile în țara dumneavoastră.
6. Utilizați modul incognito atunci când utilizați internetul
Poate că l-ați mai văzut când ați fost online, dar probabil că nu l-ați folosit niciodată. Modul Incognito este practic o navigare privată și înseamnă că istoricul dvs. online nu este înregistrat sau arhivat.
7. Utilizați un alt motor de căutare
Dacă aveți îndoieli cu privire la ceea ce află un motor de căutare despre comportamentul dvs. online, ar trebui să vă gândiți să renunțați la el. DuckDuckGo, de exemplu, se comercializează ca o alternativă mai privată și mai sigură la Google.
8. Fiți atenți pe ce dați click online
Practic, phishing-ul depinde de faptul că puteți da click pe site-uri/atașamente riscante. Așadar, navigați în siguranță online și nu apăsați pe nimic care vi se pare suspect. Rețineți că unele amenințări de phishing apar sub formă de reclame.
9. Transmiteți fișiere online în siguranță
Puteți comunica în siguranță fișierele cu oricine de pe internet, protejându-le cu o parolă. Cu o parolă de protecție a fișierelor PDF sau a altor fișiere, puteți fi sigur că acestea sunt vizualizate doar de destinatarul dorit.
10. Utilizați un software antivirus și protejați-vă dispozitivele
În cele din urmă, ar trebui să aveți întotdeauna un software antivirus lider în domeniu, actualizat, pe dispozitivul dumneavoastră mobil sau pe computer. Porniți-l în mod constant și efectuați scanări periodice.
Considerații finale
Confidențialitatea pe Internet este un drept fundamental și de aceea trebuie să luptați pentru el! Prin includerea acestor recomandări de confidențialitate pe internet în viața de zi cu zi, veți putea să vă protejați intimitatea online și să navigați fără stres, știind că datele dvs. personale nu vor ajunge pe mâini greșite!
Atribuire:
Foto de Jason Dent pe Unsplash